0

Mobilní web, ale jak?

Kategorie: Mobilní weby a vše okolo

Internet v mobilu je dnes již samozřejmostí, pro mnoho firem však stále není samozřejmá optimalizace vlastní webové prezentace pro zobrazení na mobilu a tabletu. Právě v těchto zařízeních je budoucnost zobrazování informací. 

Jaké řešení se nabízejí?

 

 

 

 

mobilweb-alza   A) Mobilní web

Vytvořte si dva různé weby (mobilní web a klasický web)

Mobilní web je od klasického zobrazení webu „velmi odlišný“. Potřebujete na něho nový grafický návrh včetně jednotlivých šablon podstránek webu. Většinou grafický návrh tvoří i nové grafické ikony a prvky, které lze snadněji umístit do omezeného mobilního displeje. Malé ikony napomáhají uživatelské přívětivosti. Struktura webu bývá stejná jako u klasického webu. Důraz při návrhu se klade na jednoduché ovládání.

Pro zobrazení mobilního webu na mobilním zařízení je potřeba skript, který je vložen do webového kódu. Skript detekuje mobilní zařízení a zvolí správnou variantu mobilního zobrazení. Pokud návštěvník chce změnit mobilní zobrazení na klasickou variantu webu, bývá k dispozici přepínací odkaz v patičce webu.
Výhody a nevýhody mobilního webu?

+ nejrychlejší načítání obsahu
+ nejlepší optimalizace pro mobilní zařízení z hlediska uživatelské přívětivosti
+ možnost přepnutí do klasického zobrazení

– nejvyšší pořizovací cena
– možné chyby při detekci zařízení, resp. některým tabletům nemusí vyhovovat mobilní zobrazení a raději se návštěvník přepne do klasického zobrazení
– nutnost dodržování pravidel pro velikost dotyku

Cena?
Jelikož zde platíte webdesignera a programátora, je tohle řešení nejdražší variantou. Proto je před rozhodnutím potřeba zvážit, jestli zákazník doopravdy potřebuje mobilní web a jestli se investice vrátí.
Cena této investice se blíží ceně vytvoření samotného webu a může být 20-100tis.

Komu řešení doporučuji?
Řešení je vhodné pro větší eshopy, kde zákazníci nakupují opakovaně. Dále je řešení vhodné pro zpravodajské portály, kde je podstatné rychle sdělit návštěvníkovi s mobilem, co potřebuje.
   

 

responsibilni-web   B) Responsivní web

Responsivní web obsahuje stylování HTML dokumentu, které umožní rozlišit zobrazení webových stránky dle velikosti obrazovky mobilu či tabletu.

Na mobilních zařízeních se zobrazuje stejná verze webu jako na běžném počítači, ale zobrazuje se jinak. Jinými slovy web na straně serveru nerozlišuje na jakém zařízení se bude web zobrazovat a všem typům zařízení posílá stejná data. Web se v daném zařízení zobrazí jinak pouze na základě velikosti zobrazované plochy. Můžete vyzkoušet v počítači tím, že zmenšíte šířku okna prohlížeče a uvidíte při zužování okna, jak se web mění. Obvykle není možné mezi jednotlivými verzemi přepínat, zobrazí se automaticky dle šířky okna prohlížeče.

V této variantě se nabízí možnost mít několik úrovní responsivnosti, například: pro desktop, tablet na šířku, tablet na výšku a mobil. Tak se dá lépe optimalizovat pro různé velikosti displejů.
Automaticky se adaptuje i na nová zařízení, která při vývoji webu ještě ani neexistovala.
Výhody a nevýhody?

+ nižší přenos dat (rychlejší načítání obsahu)
+ lepší uživatelská přívětivost
+ nižší cena než u mobilního webu
+ nejpoužívanější a strategicky dlouhodobé řešení
+ nevytváří duplicitní obsah, SEO friendly

– některé prvky nelze zmenšit do responsivního designu
– doba načítání obsahu není minimální

Cena?

Cena patří k výhodě responsivního designu. Není potřeba investovat do grafického návrhu, je potřeba správně klasický web přestylovat. Přestylování pro mobilní web by měl zvládnout tvůrce za cca 50% cenu, než jste zaplatili za vytvočení webdesignu. Výše ceny souvisí s počtem grafických šablon a složitostí.
Na co si dát pozor?

Obvykle se nedá přepnout na klasickou verzi webu. Ne úplně každý návštěvník je fanoušek responsivního zobrazení a někdy preferuje klasiku.

Komu řešení doporučuji?

Řešení doporučuji všem, kteří si budují určitou image a brand. Dobrá vizitka firmy určitě není rozhozený design a nečitelný obsah webu při zobrazení v mobilu. Dále je možné responsivní design doporučit webovým stránkám více navštěvovaným (přes 50 návštěvníků denně).

 

apple   C) Klasický web s optimalizací
Je to „klasický web“, sice nemobilní, neresponsivní, ale plně funkční na všech zařízeních.

Výhody a nevýhody?

+ nízká cena
+ pokud si návštěvník zvykl na klasický web, nemusí si odvykat
– nefungují všechny prvky (př. Flash, video)
– neustále zvětšování, zmenšování, posouvání obrazovky při čtení obsahu
– pomalejší načítání obsahu, načítá se vše

Cena?
Cena je u jednoduchých webů nejnižší ze všech variant. Pozor však u programově složitějších prvků. Jejich úprava by se mohla prodražit nad variantu responsivní design. Cena i tak by neměla přesáhnout 10tis.

Komu řešení doporučuji?
Jednoduchým webovým stránkám, které nemají mnoho obsahu. Návštěvník se rychle zorientuje a prokliká k cíli.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterEmail this to someone
kubica@drosera.cz'

Komentáře

Loading Facebook Comments ...